Papelera del Sur puts innovation and creativity at the service of a more circular economy, in which it revalues post-consumer materials and turns them into useful goods for society.
Papelera del Sur’s circular economy model is based on a solid recovery infrastructure for post-consumer cardboard and paper, which is reprocessed to generate new materials with high percentages of recycled fibers. A model that exceeds the product itself, with a transcendental role due to its environmental and social contribution.
Last year Papelera del Sur reprocessed 59,000 tons of post-consumer materials, the equivalent in volume of 81 professional soccer fields. In addition to preventing these materials from ending up in a landfill, the recycling chain generates jobs in cooperatives throughout the country.
New natural product
Terra-Print arises from the need in the packaging market to have sustainable materials with an Eco-friendly image. This new natural cardboard has both sides in coffee with milk, designed to print in different systems, being recycled, biodegradable and recyclable.
The new product has excellent properties for printing on its upper side and has a better weight/stiffness ratio, optimizing the use of paper:
Recycled Cardboard Sustainable Ally
A diferencia de otros materiales que se utilizan para envases, la cartulina posee un origen natural, proviene de bosques y se biodegrada en menos de 18 meses. Como la fibra no puede reciclarse indefinidamente, necesita incorporar una cierta cantidad de fibras nuevas, porque la celulosa se deteriora cada vez que se recicla. La fibra virgen utilizada en Papelera del Sur, proveniente de bosques certificados con cadenas de custodia FSC y PEFC, que garantizan una gestión responsable de bosques, comunidades nativas, flora y fauna. Como resultado, se obtienen materias primas gestionadas de forma respnsable, diferenciándose por ser recicladas, reciclables y biodegradables.
Hoy en día los materiales fabricados en Tornquist, se distribuyen en toda la región y forman parte de la vida de millones de consumidores, al estar presentes en la mayoría de los envases de consumo masivo.
“La tendencia en la Industria del Packaging, apunta a que cada vez más materiales incorporan porcentaje de componente PCR en pequeñas proporciones. Nosotros contamos con el diferencial que los productos de Papelera del Sur poseen fibras posconsumo en porcentajes altos, que van desde el 51 % al 89 % dependiendo del gramaje y tipo de producto. Por otro lado, este atributo se vincula muy bien con el objetivo 12.5 de los ODS, que apunta a reducir la cantidad de residuos a través de la reutilización y reciclado, convirtiendo a los materiales de Papelera del Sur en aliados en sustentabilidad” concluye Mariano Procicchiani Gerente Comercial.
We launched the first biodegradable cardboard spoon on the market
The HZ Group innovates again and launches the first ice cream containers in recyclable and biodegradable cardboard on the market
We launched our SAP Success Factors self-management portal at Grupo HZ and we chose to celebrate it with a special present.